måndag 29 februari 2016

Smörgåsmargarin

Smör eller smörgåsmargarin på smörgåsen? Smör är gott och naturligt, men det är också stenhårt, så därför väljer de flesta smörgåsmargarin på smörgåsen. Sådana finns det en uppsjö av och jag tänkte ge exempel på några, för här gäller det att ha koll. Innehållet varierar och vill man vara en medveten konsument så måste man så klart läsa innehållsförteckningarna innan man handlar.

Mitt första exempel innehåller följande:

palmolja#, rapsolja (32 %)
kärnmjölk
vatten
salt (1,3%)
emulgeringsmedel (solroslecitin)
naturlig arom
vitamin A och D

Att det är en fyrkantstagg efter palmolja är för att den är hållbar och certifierad. När det gäller solroslecitinet så hittar jag inget konstigt där, men frågan är vad det tillför. Lecitin heter för övrigt även E 322.

Nästa är Bregott och det innehåller följande:

SMÖR*(pastöriserad grädde*, mjölksyrakultur*)
rapsolja*
vatten
salt
vitamin A och D

Här finns ett par asterisker och de berättar att det är ekologiskt framställt.

Den här "godingen" säger sig vara bra för hjärtat. Jag är ytterst tveksam, men du får själv avgöra så klart.

vatten
solrosolja (21%)
linfröolja (7%)
rypsolja (6%)
palmolja#
modifierad stärkelse
salt (1%)
kaliumklorid
emulgeringsmedel (mono- och diglycerider från vegetabiliska fettsyror, solroslecitin)
konserveringsmedel (kaliumsorbat)
syra (citronsyra)
naturlig arom
A- och D-vitaminer

Även här så står fyrkantstaggen för att produkten är hållbar och certifierad. Ryps verkar vara samma sak som rybs och det här hittar jag på wikipedia: "Rybs (Brassica rapa ssp. oleifera) är en ettårig oljeväxt, släkt med raps". Solrosolja menar vissa att man ska vara försiktig med och inte äta allt för mycket av, om vi hoppar upp till början av ingredienserna. Modifierad stärkelse har jag svårt att se vad det skulle göra för hjärtat, samma sak med kaliumklorid, emulgerinsmedel och citronsyra. Man glömde berätta att kaliumklorid även heter E 508 och kan ge magproblem vid för stora intag. Nu har jag visserligen svårt att se varför man skulle sätta i sig så stora mängder, men det är ett känt problem hur som helst. Vad är det för fel på vanligt salt? Det behövs inga stora mängder för att få smörgåsmargarinet att smaka bra. Emulgeringsmedlet är kemiskt framställt och behövs i de fall som livsmedlet inte har rätt konsistens av sig självt. Det är för mig en indikator på att man ska välja något annat. Men alla gör som de vill och många föredrar uppenbarligen andra smörgåsmargariner än dem med det naturliga och nödvändiga i och alla måste givetvis få göra sina egna val.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar