måndag 8 februari 2016

Svar från Miljöpartiet

Hej igen! Det har gått ett tag sedan jag bloggade och under tiden som jag var bortrest så kom det ett svar från Miljöpartiet angående mat och E-nummer. Så här ser svaret ut:

Hej Katharina!

Tack för ditt mail och för dina synpunkter!

Här kan du läsa mer om Miljöpartiets matpolitik: http://www.mp.se/politik/mat-och-jordbruk

Med vänliga hälsningar

Joakim


Jag går in på den bifogade länken och försöker hitta det jag vill veta. Det är inte lätt att hitta svaren men jag hittade bland annat det här från en motion från 2009: "5. Riksdagen begär att regeringen återkommer till riksdagen med förslag om att begränsa onödiga tillsatser i skolmaten i enlighet med vad som anförs i motionen." Jag läser vidare och så här står det: "Nej till motioner om grundskolan (UbU8). Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2009 om olika frågor inom skolpolitikens område. Skälet är utskottet inte vill föregripa det förslag till ny skollag som regeringen förväntas presentera för riksdagen under våren."

Jag mejlar på nytt för jag är nyfiken på vad som har hänt och även vad de gör nu när de för första gången sitter i en regering. Så jag kommer att skicka det här mejlet:

Hej och tack för svaret. Jag ser att ni för många år sedan motionerade om bland annat färre tillsatser i skolmaten. Hur gick det sedan? Undrar även om ni driver den frågan i regeringen och om ni generellt jobbar för förre tillsatser i olika livsmedel.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Jag förstår verkligen inte varför det ska vara så svårt att bara svara rakt och enkelt, men det kanske kommer i nästa mejl.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar