onsdag 24 februari 2016

Varför händer det inget i våra mattidningar och matlagningsprogram?

Häromdagen så kom en mattidning från en större mataffärskedja som jag brukar handla hos och där precis som i tidningar från andra mataffärer eller för den delen renodlade mattidningar som säljs och i alla matlagningsprogram och matinslag i andra program, så hör jag aldrig någon rekommendera något utifrån hur man enkelt kan undvika tillsatser. Detta är för mig obegripligt. Utbildade kockar som i alla fall jag anser ska kunna sådant här och veta vilka tillsatser som man bör undvika för hälsans skull, eller av rent etiska ifall de är tillsatta för att producenten ska tjäna pengar, borde väl kunna föra in de här aspekterna också? Man är ju inte sen med att prata ekologiskt, så varför inte även E-nummer?

Ett av problemen tror jag är att det går mode i vad som diskuteras och vad som anses relevant. Men man behöver inte följa dessa trender, man kan ta upp andra saker ändå. Miljögifter har fått en del fokus, men hur vet vi att det vi äter i kombination med annat inte kan vara skadligt? Tyvärr så vet vi inte så mycket om det här, för det finns ingen gedigen forskning. Varför? Tja, området har inte varit populärt att diskutera och olika frågor har olika status. Det är bara att titta på den politiska debatten, hur många politiker försöker göra något för att verkligen få bort hälsovådliga tillsatser eller minska dem av andra skäl? Jag har ju bloggat om hur svårt det är att få veta vad partierna egentligen tycker. Är det något som verkligen gäller hundra procent av befolkningen så är det att vi alla äter så kan man göra mer inom det här området så påverkas alla positivt. Hur kan det vara så ointressant? Men, det är bara att kämpa vidare, skam den som ger sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar