torsdag 5 november 2015

En livsmedelskedjas syn på tillsatser

Det var ett bra tag sedan som jag var inne på någon av livsmedelskedjornas webb och tittade på vad de har för åsikter om tillsatser. Nu har jag hur som helst gjort det igen och det jag får se är väldigt tilltalande tycker jag.

"Vad är Coops inställning till tillsatser?

Rena oförfalskade varor har varit ett viktigt motto för konsumentkooperationen genom historien. Coops inställning är att endast väl motiverade tillsatser ska få finnas i vårt sortiment. Därför har vi systematiskt arbetat med att ta bort smakförstärkare från våra egna varumärken. Vi lägger också stor vikt vid innehållsförteckningarna för att konsumenterna själva ska kunna göra medvetna val.

Som vi ser det hör hälsa och miljö ihop. Inom ekologisk produktion tillåts inga kemiska bekämpningsmedel och användningen av tillsatser är strängt begränsad. Coop har arbetat med att driva på utvecklingen av ekologiska varor sedan 25 år tillbaka. Vi har marknadens största ekologiska sortiment med både vårt eget varumärke Coop Änglamark och andra leverantörers varor.

För att vara säker på vad en produkt innehåller bör man läsa innehållsförteckningen. Konsumenter som söker produkter med färre tillsatser kan också med fördel välja ekologiska varor."

Precis som Coop säger så ska man läsa innehållsförteckningarna, men jag måste ändå kommentera att det ofta är otroligt liten text. Något annat som faktiskt ofta är än mer irriterande är att texten ibland är i vitt på genomskinlig botten. Med andra ord så finns det tillfällen när det är näst intill omöjligt att se vad det står. Men som sagt var, jag håller med och jag tjatar ju själv om detta.

Lever man då upp till det som man skriver? Ja det får ju du som kund avgöra, men fråga och ifrågasätt gärna om du har synpunkter. Inget blir bättre om vi bara är passiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar