måndag 1 september 2014

Palmolja och aromer

För 1½ vecka sedan så skrev jag om en ny sorts chips som vi hade ätit. Ja om de var helt nya på marknaden det vet jag inte, men nya för oss i alla fall. Här ser ni den mejlväxling som blev då jag hade ett par funderingar.

Hej, jag har en fråga angående era chips som heter English cheddar. De smakade bra, men jag undrar lite över innehållet. Det står att det är aromer i, vad innebär det? Sedan undrar jag vilken olja som används utöver solrosolja.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Svaret:

Hej Katharina,

Tack för ditt mail.

XXX English Cheddar var en så kallad ”limited edition” och har numera utgått ur vårt sortiment. Till våra English Cheddar Chipsen använde vi, precis som alla våra chips, ringar och former samt färdig poppade popcorn, en unik blandning av solros – och rapsolja som har en lika bra fettsammansättning som olivolja.

Aromer används för att förstärka smaken från vanliga kryddor när det behövs. Exempelvis kan man använda en lökarom även om det finns lökpulver i produkten för att förhöja och /eller förlänga löksmaken.
Aromer delas bland annat in i "naturliga aromer" och "aromer" (det finns dessutom "rökaromer"). Skillnaden på dessa är att "naturliga aromer" utvinns ur vegetabiliska eller animaliska råvaror genom fysikaliska, enzymatiska eller mikrobiologiska metoder. "Aromer" kan även framställas genom kemisk syntes till ämnen som är identiska med naturliga aromer eller som inte finns i naturen.

När det gäller XXX och Maaruds produkter anger vi i ingredienslistan om aromen har animaliskt ursprung (anges ofta "innehåller kött").

Hoppas detta var till hjälp.


Med vänlig hälsning


Konsumenttjänst
XXX AB

Mia Jonsson Lindell


Det blev ett medskick när jag tackade för svaret.

Hej,

Tack för svaret. Vad bra att ni inte använder palmolja, tyvärr gör många det och jag gissar att det för det mesta är ett sämre val för naturen. När det gäller aromer så passar jag på att framföra ett önskemål om att det även ska stå om det är naturliga eller kemiskt framställda sådana.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Och så här skrev de tillbaka:

Hej igen Katharina,

Alla XXX produkter som innehåller aromer är antingen märkta ”naturliga aromer” eller ”aromer”. ”Naturliga aromer" är dem som utvinns ur vegetabiliska eller animaliska råvaror genom fysikaliska, enzymatiska eller mikrobiologiska metoder. "Aromer" framställas genom kemisk syntes till ämnen som är identiska med naturliga aromer eller som inte finns i naturen.


Med vänlig hälsning


Konsumenttjänst
XXX AB

Mia Jonsson Lindell


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar