onsdag 10 september 2014

Krispiga räfflade grillchips

I början av 2012 skrev jag om grillchips. Jag skrev också att jag skulle återkomma med vad jästextrakt är. Endera glömde jag att skriva och fråga, eller också så fick jag inget svar. Hur som helst så har jag nu köpt en annan sort som heter krispiga räfflade grillchips. Innehållet är ganska likt de gamla klassikerna och det ser ut så här:

potatis
solrosolja
kryddblandning (lökpulver, salt, maltodextrin, socker, jästextrakt, rapsolja)

Maltodextrin är rena kolhydrater, det smakar inget, men fungerar som utfyllnad. Jag är inte övertygad om att jag gillar denna ingrediens då den snabbt tas upp i kroppen och vi får i oss mer kolhydrater än vad vi behöver. Nej, det här innehållet är inte lysande, men heller inte uppseendeväckande illa. Inga E-nummer, men däremot solrosolja. Fast solrosolja finns det alltid i chips och det är en olja som ska ätas med måtta. Kanske chips också ska ätas med måtta i och för sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar