tisdag 9 september 2014

Det tredje lättmargarinet

Det tredje alternativet som jag bloggade om i inlägget innan detta har alltså följande innehåll:

vatten
solrosolja (21%)
linfröolja (7%)
rapsolja (6%)
vegetabiliskt fett
modifierad stärkelse
salt (1%)
kaliumklorid
emulgeringsmedel (solroslecitin, mono- ja diglycerider av vegetabiliska fettsyror) (Det där "ja" vet jag inte vad det betyder, men så här står det på sajten så jag låter det stå kvar.)
konserveringsmedel (kaliumsorbat)
surhetsreglerande medel (citronsyra)
arom
A- och D-vitaminer

I reklamen på webben sägs att "Samtliga av XXX margariner är hälsosamma alternativ till till smör och matfettsblandningar på smörgåsen" (kopierat direkt från sajten så skrivfelet är deras eget), "XXX hjärtvänliga margariner" och "Välkommen till ett hjärtvänligt liv". Många professionella stödjer margarinet, men så här säger en forskare vid Chalmers: – Jag avråder från att äta XXX. Det innehåller alldeles för mycket omega-6 som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det här uttalandet kommer från en professor vid Karolinska institutet: – Parallellt med ökningen av fetma, diabetes, allergi och cancer finns en stark ökning av omega-6-intag.

Men, man får som sagt var ta ställning själv, men själv blir jag skeptisk, speciellt med tanke på att det dessutom finns modifierad stärkelse och lecitin till exempel. Det handlar också om vilka mängder som man äter och försöker man att dra ner på alternativ som är mer naturliga så blir ju problemet med för mycket fett inte så stort, eller kanske inget problem alls. En balans när det gäller maten är så klart det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar