torsdag 4 september 2014

Lättmargarin

Innehåll i lättmargarin har jag inte skrivit om tidigare trots att jag inte alls gillar det och här är innehållet i några. Jag kan inte påstå att jag är förvånad att människor väljer bort detta och att föräldrar gör uppror inom skolan när politiker och tjänstemän vägrar att låta deras barn äta renare alternativ.

Första lättmargarinet:

Vatten, vegetabiliskt fett, rapsolja (18%), kärnmjölk (5%), modifierad stärkelse, salt (1,5%), emulgeringsmedel (E 471, solroslecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), syra (mjölksyra), naturlig arom, vitamin A och D

Andra lättmargarinet:

Vatten (57%), vegetabiliskt fett (15%), rapsolja (12%), kärnmjölk (5%), modifierad stärkelse, gelatin, salt (1,5%), emulgeringsmedel (polyglycerolpolyricinoleat, mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin

Tredje lättmargarinet:

Vatten, solrosolja (21%), linfröolja (7%), rapsolja (6%), vegetabiliskt fett, modifierad stärkelse, salt (1%), kaliumklorid, emulgeringsmedel (solroslecitin, mono- ja diglycerider av vegetabiliska fettsyror), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer

Det tredje alternativet framställs ofta som ett hälsoalternativ dessutom.

Men jag måste avsluta med Bregott och dess innehåll:

Pastöriserad grädde, rapsolja, mjölksyrakultur, salt 1,2%, vitamin A och D

Jag ska inte tala om för någon vad de ska äta, men för mig är valet väldigt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar