torsdag 11 september 2014

Hemlagat i skolan

Bara tre dagar kvar till valet. Hur viktig kommer matfrågan vara för dig när du går och röstar (för jag tar för givet att du inte är soffliggare)? KRAV verkar alla partier vara överens om att man ska jobba för, men så få tillsatser som möjligt tycker jag är alldeles för osynligt. Hur kan det komma sig att färre tillsatser i skolmaten inte diskuteras? Det borde vara en av de frågor som ligger bland de främsta i kommunalvalet. Eller driver partierna detta? Själv så hör jag alldeles för sällan politiker som engagerar sig i det här. Jag tycker att du ska gå på dina kommunpolitiker och fråga om vad de tycker. Ställ sedan frågan till landstingspolitikerna och riksdagspolitikerna om du hinner nu de sista dagarna.

Men för att spinna vidare på rubriken så vill jag säga att ju mer hemlagat, ju färre tillsatser blir det. Vi måste få fler med bra utbildning i våra skolkök och vi borde bli bättre på att lyfta fram duktiga kockar som kan dela med sig av kompetens och inspirera andra. Självklart så ska våra elever få hemlagad mat i skolan. Det smakar godare, det är nyttigare och det är en investering i barnens och ungdomarnas hälsa.

För mig är maten jätteviktig. Inte för att andra frågor behöver vara mindre viktiga, men det ena utesluter inte det andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar