onsdag 17 september 2014

Plopp

Då var valet över och onsdagsräkningen klar. Fler som röstade med tillsatsfri mat i åtanke? Hur som helst så fortsätter jag mitt bloggande, mejlande till producenter och frågor till politiker. Trägen vinner brukar det ju heta.

Den här gången handlar det om en riktigt gammal klassiker, nämligen Plopp. Det var en av favoriterna när jag var barn minns jag och även om jag äter den mer sällan nu så tycker jag fortfarande om den. Vad godiset innehåller har jag däremot aldrig tagit reda på, så det tänkte jag göra tillsammans med er nu.

Ingredienser:

socker
glukossirap
kakaosmör
skummjölkspulver
helmjölkspulver
vegetabiliskt fett
kakaomassa
emulgeringsmedel (sojalecitin)
salt
aromer (bl.a. vanillin)

Fy vad trött jag blir på detta lecitin och även glukos. Det behövs ju inte då det är socker tillsatt. Det är i alla fall min bestämda uppfattning. Jag ska mejla och fråga om båda ingredienserna och samtidigt höra vilken typ av olja det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar