torsdag 25 september 2014

Innehållet i Plopp

Jag skrev att jag skulle ta reda på vad Ploppen innehåller och så här skrev jag till fabrikanten:

Hej,

Jag gillar verkligen flera av era godisar och bland annat Plopp. Jag har inte funderat så mycket över innehållet tidigare, men nu tog jag mig tid att läsa och blev väl inte jätteimponerad om jag ska vara ärlig. Så här såg det ut:

socker
glukossirap
kakaosmör
skummjölkspulver
helmjölkspulver
vegetabiliskt fett
kakaomassa
emulgeringsmedel (sojalecitin)
salt
aromer (bl.a. vanillin)

Är det verkligen nödvändigt med glukossirap när den största ingrediensen är socker? Sedan så undrar jag över lecitinet, en tillsats som vissa kritiserar och menar kan vara dåligt för hälsan, måste den verkligen finnas här? Till sist, finns det någon riktig vanilj i aromerna eller varifrån kommer smakerna?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Nu ska det bli spännande att se vad de svarar. Jag tror inte att de kommer att anse att sojalecitinet kan ersättas, men kanske att glukosen kan dras ner på. Men det är väl tyvärr inte gjort i en handvändning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar