söndag 28 september 2014

Gravad lax

Gravad lax från Poseidon
Gravad lax från Sjöboden
Gravad lax från Falkenberg
Gravad lax från

Nej, den här gången skriver jag inte ut varifrån den gravade laxen kommer. Döm om min förvåning när jag läste innehållsförteckningen på den lax som jag hade köpt till smörgåstårtan förra helgen. Att enbart ha ramlat över tillsatsfri gravlax tidigare hade faktiskt gjort mig lite naiv, det är uppenbart, för jag trodde att det var praxis att det inte fanns E-nummer i sådana här produkter. "Rik på omega 3-fettsyror" skriver man däremot på förpackningen. Den är också "kvalitetssäkrad".

Det blir ett mejl till fabrikanten, för jag är nyfiken på varför det bara är 90 procent lax och så mycket vatten plus E 325 tillsatt, vilket i och för sig bara är salt av mjölksyra (E 270). Men ändå, det behövs ju inte och tillsatser är ofta framställda på kemisk väg, vilket jag inte alltid tycker är så tilltalande.

Innehåll:

lax (salmo salar) 90 %
lake (vatten, salt, antioxidationsmedel (E 325), farinsocker)
socker
dill
vitpeppar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar