tisdag 14 maj 2013

Naturlig mat i skolan

Nu har jag bloggat i fyra år och det om både det ena och det andra och jag fick för mig att jag hade skrivit om Naturlig mat i skolan, ett forum för dem som vill att våra elever ska få bra skolmat. Men se det hade jag inte, så det gör jag alltså nu. Naturlig mat i skolan är aktiva på olika sätt och bland annat på facebook. Gå gärna in på http://www.naturligmatiskolan.se/ och läs mer. Själv blir jag alltid lika glad när jag ser att människor tar initiativ för att förbättra det vi äter och att våra skolbarn ska äta bra borde vara en självklarhet i alla kommuner och på alla skolor, men tyvärr skiljer det ibland väldigt mycket på vad som serveras.

I den kommun som jag bor har vi flera skolkök med engagerad personal som lagar maten från grunden och sådant gillar jag. Sedan har ju jag som förälder ett stort ansvar också, men många måltider äts på skolan så därför har kommunerna ett jätteansvar. Fast när det gäller mina egna barn så har det nog blivit mer hemlagat här hemma än i skolan även om de oftast har gillat maten och mycket har tillagats på plats. Jag har varit väldigt mån om att de när de blir stora ska veta hur hemlagad mat smakar och de ska veta att uppskatta den också och ett av de bästa betyg jag har fått som mamma var när 25-åringen häromveckan sa att han var tacksam för att han fått hemlagad mat eftersom han har tagit med sig det hemifrån och lagar det mesta själv nu.

Det är så mycket som man ska "lyckas" med i sin barnuppfostran och det enda man kan göra är att göra sitt bästa och hoppas att det sedan blir bra. Innan de äldsta flyttade hemifrån så sa jag till mig själv att den dagen de har sitt eget och kanske väljer att köpa pizza och helfabrikat så är det i så fall deras eget val. Det enda jag kan göra är att lära dem att uppskatta naturliga smaker och sedan hoppas att de tar det med sig som vuxna. Nu lagar båda två mat och är dessutom intresserade av det. De gör det inte enbart för att det är bättre, utan också för att det är roligt. Man kan aldrig tvinga någon att gilla något, men har man enbart lärt sig att uppskatta onaturliga smaker så är tyvärr risken stor att man föredrar dem även som vuxen. Men det är aldrig för sent att börja laga mat. Även om man inte har gjort det tidigare så kan man börja oavsett hur gamla barnen är och man kan laga tillsammans och lära sig ihop. Det blir dessutom billigare så man kan unna sig att äta lite lyxigare än annars till och med. Ett bra sätt att ge tillvaron en guldkant alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar