tisdag 17 juli 2012

Tranbär torkade från Risenta

Ja, alltså inte "torkade tranbär", utan "tranbär torkade" då det är så det står på den lilla plastförpackningen. Jag måste erkänna att för mig var tranbär ett nytt livsmedel i den här formen. Jag har ju använt det i mat, men aldrig torkade och fuktiga. De jag har köpt har varit torra och hårda och i kryddburk. Hur som helst så smakade de väldigt gott, men de var vansinnigt dyra. Ska du handla tranbär som torkad frukt så får du räkna med några gånger högre kilopris än för vanlig torkad frukt.

Jag tyckte i alla fall att jag skulle skriva om något positivt nu efter alla dessa trista glassinlägg och då passade de här små godingarna utmärkt. Inte blev jag muntrare igår heller apropå det här med glass, då jag tittade på ett tv-program som visade glasstillverkning i fabrik och representanten ljuger och säger att man måste tillsätta förtjockningsmedel för den blir så rinnig annars. Dumheter! Häagen-Dazs kan ju, så varför skulle inte de andra kunna? Dessutom så kan jag nästan garantera att tillverkaren i tv-programmet bara säljer en bråkdel av vad Häagen-Dazs gör.

Innehållet i den här lilla påsen då? Jo det ser ut som följer:

torkade tranbär
rörsocker
vegetabilisk olja

Alla ingredienserna är dessutom ekologiska. Jag klippte förresten de små bären och hade i vinägrett; kan med fördel rekommenderas. Risenta är alltså fabrikanten och de är packade i Sollentuna. På nätet kan jag läsa att tranbär innehåller antioxidanter, vilka skyddar mot fria radikaler och därigenom skyddar våra celler. Inte dumt vad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar