söndag 22 juli 2012

Dåligt resultat på livsmedelsverkets matvanekoll

Livsmedelsverket har en matvanekoll som man kan göra för att se om man äter enligt vad myndigheten anser är rätt och riktigt. Poängen varierar mellan 1 - 12 och man blir indelad i en grupp med färg beroende på hur duktig man är. Rött (1 - 4) är sämst och sedan blir det gult och gör man som staten säger helt och fullt så får man grönt.

Jag har stor respekt för vetenskap och de rön som fås fram och jag är verkligen medveten om vad jag stoppar i mig, även om det slinker ner en och annan chokladbit och chips ibland, men maten lägger jag mycket tid på. Trots detta fick jag bara fyra poäng och hamnade alltså i den röda kategorin! Hur är det möjligt? Jag gissar att det som avgjorde var mitt svar om att jag äter smör på smörgåsen. Men hur ska man när man väl vet hur margarin tillverkas kunna förmå sig att det? Något som är kemiskt tvättat och blekt många gånger. Jag vet att man processar bort det så gott det går, men ändå, jag kan inte äta det längre.

Om livsmedelsverket bara visste hur lite smör som jag egentligen äter så skulle jag nog ha blivit godkänd trots allt, för jag skulle mycket väl kunna ha mycket sämre matvanor än vad jag har och ändå blivit godkänd, bara jag skippar smöret. Men så enkelt är det verkligen inte tycker jag. (Lite överdrivet för att tydliggöra det hela.)

Jag har skrivit om det många gånger förr och jag nämner det nu igen. Det är ju nämligen så att väljer man rena produkter så äter man enligt alla myndigheter dåligt. Det spelar ingen roll om jag är matlagningskunnig och i slutänden får i mig mindre mättat fett än dem som jagar lättprodukter. Jag gör fel ändå. Är inte detta märkligt? Jag tror tyvärr inte att vi någonsin kommer att få ordning på folkhälsan så länge som vi inte lagar vår mat själva, utan överlämnar matlagningen till mikromatstillverkarna och hamburgerkedjorna. Där borde vår största myndighet sätta in den stora stöten och inte jaga oss för att vi gillar vanlig ost på smörgåsen istället för lågfettdito. Att jag fick så usla poäng på testet tar jag som ett kvitto på att något är snett när en person som läser i princip alla innehållsförteckningar för att undvika tillsatser, aldrig skulle köpa marmelad som till största delen består av gelé, äter grönsaker till precis varenda måltid, äter sina tre mål mat om dagen och lagom med mellanmål och så vidare, trots det får rött i ett test om matvanor.

Det här inlägget är långt ifrån politiskt korrekt, men jag anser mig trots allt ha en sund syn på maten jag äter och fler och fler går åt det hållet. Något är ju otroligt fel när vi inte ska kunna äta mat som inte har tillsatser och är processad och onaturlig på många sätt. Varför är ren mat den som är farlig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar