måndag 30 juli 2012

Pizzadegsmejl

Med den digra och trista innehållsförteckningen som jag skrev om igår så kommer jag nu att skicka ett mejl till tillverkaren av pizzadegen och ställa några frågor. Det är faktisk sanslöst hur man kan knåpa ihop dylikt skräp och sälja till oss konsumenter. Upprörande är också att degen säljs som "familjepizza" och då även vänder sig till de yngsta i hushållet.

Mitt mejl:

Hej,

Jag har några frågor om er pizzadeg. Till att börja med vill jag säga att både smak och konsistens var bra, så det jag mejlar om är innehållet. Ni vet ju själva vad det är i era produkter, men jag kopierar in det i mejlet för enkelhetens skull:

Vetemjöl, vatten, vetestärkelse, vegetabiliskt fett, bakpulver (E450i, E500ii), salt, alkohol, olivolja, laktos, skummjölkspulver, förtjockningsmedel (E412), emulgeringsmedel (E322, E472e), jäst.

Är verkligen allt detta nödvändigt? Jag vet att det finns andra tillverkare som har ”rena/renare” degar om man uttrycker det så. För mig som undviker onödiga tillsatser både för hälsans skull, men även på grund av etik, så kommer ”Färsk deg till familjepizza” inte att vara något alternativ igen. Jag tror att fler skulle köpa produkten om den vore bättre innehållsmässigt. Både E 412 och E 322 kan påverka hälsan negativt för vissa personer och samverksanseffekterna vet vi dessutom väldigt lite om. Kan ni tänka er att tillverka pizzadeg med endast de nödvändigaste ingredienserna i?

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar