måndag 9 juli 2012

Rulltårta

Sonen gillar (märkligt nog tycker jag) färdigköpt rulltårta. Trots att jag själv är skeptisk till det så kallde bakverket så köpte jag en rulltårta till honom häromdagen. Nu tänkte jag att jag skulle kolla innehållet, för den både känns och ser syntetisk ut.
 
Innehållsförteckning:
 
vetemjöl
margarin (vegetabilisk olja och fetter (raps-, palm- och palmkärn-/kokosolja))
vatten
salt
mjölkprotein
mjölksocker
emulgeringsmedel (E 471 (vegetabilisk), sojalecitin)
surhetsreglerande medel (citronsyra)
arom
glukos-fruktossirap
socker
ägg
druvsocker
vatten
fettreducerat kakaopulver
stabiliseringsmedel (E 422)
rapsolja
skummjölkspulver
emulgeringsmedel (E 471, E 475 (vegetabiliska))
sojalecitin
härdat fett (palmkärnolja)
bakpulver (E 450, E 500, E 503)
modifierad potatisstärkelse
surhetsreglerande medel (citronsyra, E 262)
konserveringsmedel (E 200, E 202)
arom
 
Den här innehållsförteckningen var väldigt rörig, men jag hoppas att jag har fått med allt på rätt sätt. Hur som helst så är det här lika eller ännu mer nedslående än glassarna som jag nyligen har skrivit om. Vad är det som gör att man tillverkar sådant här och dessutom med palmolja? Man blir ju så arg så man kan få huvudvärk! Inga fler sådana här rulltårtor. Jag får lov att ställa mig i köket och baka lite mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar