söndag 8 juli 2012

Isglass

På ämnet glassar så finns det en annan klassiker och den här gången en isglass. Kan den vara mer tilltalande innehållsmässigt tro? Vi kollar.
 
Innehållsförteckning:
 
vatten
socker
glukos-fruktossirap
druvjuice framställd av koncentrat
surhetsreglerande medel (citronsyra, kaliumcitrat)
stabiliseringsmedel (pektin, gummi arabicum, karragenan)
arom
färgämne (koppakolofyllinkomplex, kurkumin)
 
Att jag inte äter isglass ofta avslöjas nog nu när jag säger att jag inte känner till de båda färgämnena. Jag tittade in på Äkta varas sajt och så här säger de om koppakolofyllinkomplex , alltså E 141: Framställs från klorofyll, vilket har extraherats från gröna blad, bl. a. gräs och luzern. En  del av det naturliga magnesiuminnehållet i klorofyllen har ersatts av koppar för att göra färgämnet mer stabil.
 
Kurkumin, som även heter E 100 kommenteras så här: Extraheras ur roten av växten Curcuma longa, som i mald form kallas gurkmeja.
 
När det gäller karragenan, alltså E 407, så har den i djurförsök visat sig cancerogen. Kanske behövs det stora mängder för att påverka vår kropp, det kan jag inte uttala mig om, men jag funderar ändå över om det inte vore bäst att utesluta en sådan ingrediens. Dessutom, hur vet vi hur tillsatsen påverkar oss tillsammans med andra E-nummer som är mer tveksamma?

2 kommentarer:

  1. Intressanta analyser! Räkna in mig som prenumerant på din blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej och ursäkta mitt mycket sena svar. Vad roligt att du vill följa min blogg. Det uppskattar jag mycket och jag är glad att andra också är intresserade av det här med vad vi äter.

    Hälsningar Katharina Wallenborg

    SvaraRadera