fredag 13 juli 2012

Glass igen!

Jag kan inte släppa det här med glass nu i sommartider. Eftersom jag bara kollade lösglassar hos en tillverkare så går jag vidare till några andra. Nu ska man i och för sig vara medveten om att marknaden styrs av några få stora ägare som har köpt upp större delen av världens glasstillverkning, men märkena är trots allt fortfarande olika och alla är ju inte uppköpta av dessa få jättar.
 
En av dem lanserar en nyhet som minst sagt ser god ut. Man kan bara hoppas att de tänker nytt även när det gäller innehållet och lanserar en glass som endast innehåller det nödvändigaste. Vi kollar, så här ser innehållet ut:
 
mjölk
grädde
bakat rån [vetemjöl, socker, veg fett, emulgator (E322), salt]
hasselnöts-crème (7%) [florsocker, veg fett, hasselnötter, kakao, hasselnötspasta, vanillin]
spraymassa/mjölkchokladdopp [veg fett, socker, mjölkpulver, kakaomassa, kakaopulver, smör, emulgator (E322), salt, arom]
glukossirap
vasslepulver
socker
emulgeringsmedel [E471]
färgämne [E150c]
aromer
stabiliseringsmedel [E410, E412]
 
Nja, jag vet inte om det här var vad jag hade hoppats på. Det var verkligen en trist överraskning, för jag blir faktiskt överraskad av att man lanserar nyheter med sådant här innehåll. Har vi inte kommit längre än så här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar