söndag 29 juli 2012

Färsk deg till familjepizza


Ja det är så som det står på förpackningen och det är med andra ord pizzadeg som jag har köpt. Ingen som känner mig skulle ens kunna ana att jag skulle köpa något sådant, men nu har det hänt! Vi skulle äta pizza i måndags och tiden fanns helt enkelt inte att göra degen innan och jag var samtidigt nyfiken på produkten. Fast det kommer inte att bli någon vana oavsett innehållet, då den var alldeles för dyr tycker jag. Däremot så ska jag erkänna att både smak och konsistens var helt okej så när man vill göra sin egen pizza och tiden är knapp så är det ett alternativ (om nu innehållet i degen håller måttet vill säga).

Eftersom jag redan hade bestämt mig för att köpa degen och tiden var knapp så läste jag inte innehållsförteckningen utan köpte den bara. Efter det har jag haft annat för mig och det är faktiskt först nu som jag sitter här och bloggar (ursäkta uppehållet) och läser innehållsförteckningen. Den ser ut så här:

vetemjöl
vatten
vetestärkelse
vegetabiliskt fett
bakpulver (E 450 i, E 500 ii)
salt
alkohol
olivolja
laktos
skummjölkspulver
förtjockningsmedel (E 412)
emulgeringsmedel (E 322, E 472 e)
jäst

Nja, bättre borde de kunna. Den här degen kommer inte över tröskeln igen. Jag måste mejla och fråga vad det är för fel på vatten, mjöl och jäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar