lördag 21 juli 2012

Färdig omelettsmet!!!

Ibland känner man sig så okunnig, som i veckan till exempel när jag fick veta att det går att köpa färdig omelettsmet! Ja, jag läste det till mig, det var ingen som berättade det. Lika bra kanske, så slapp någon se när jag plockade upp hakan från golvet. Jag tycker att jag är ganska uppdaterad på vad som finns att köpa när det gäller mat, men det är klart, man äter ju inte allt och nagelfar alla livsmedel i hyllorna, men hur har jag kunnat missa detta? Fast nu var det inte det som gjorde mig så överraskad, utan det faktum att någon ens kommer på idén att tillverka omelettsmet. Lite ägg, en skvätt mjölk eller grädde, salt peppar och kanske något annat man gillar som örter eller ost... Hur svårt kan det vara? Det mest tidskrävande momentet när det gäller omelett är att steka omeletten och det får man trots allt fortfarande göra även med en färdig smet. Jag måste leta upp detta i livsmedelshyllan, för jag är fasligt nyfiken på priset. Vad får jag betala för att någon annan knäcker äggen och vispar ner kryddorna? Kommer det månne någon ”nödvändig” tillsats med också? Sannolikheten är stor skulle jag våga påstå.

Naturligtvis så gick jag ut på nätet och sökte på den nya kunskapen som jag hade fått och hittade omedelbart en stolt tillverkare som skriver följande:

"I sortimentet återfinns skalägg av alla de varianter, storlekar och produktionsformer. Vi har även specialägg som tagits fram med berikat foder, exempelvis GuldGula, som XXX var först med i Sverige. En färdig Omelettsmet kom ut i butikshyllorna under år 2008. Även den var vi först med."

Man skryter alltså med att man "var först" med denna "uppfinning". Jag söker vidare på nätet för att hitta vad den innehåller och det finns tydligen fler än en tillverkare. Det här hittar jag på en sajt (tillverkaren hittar jag inget hos): "Innehåll: ägg, mjölk, modifierad stärkelse, konserveringsmedel och ytterligare fyra E-nummer". Självklart återkommer jag och skriver mer om det här. Har vi blivit så bekväma så vi inte ens orkar knäcka några ägg längre? Är inte detta ett så kallat skapat behov, ja då vet jag inte vad det skulle vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar