torsdag 16 februari 2012

Sweet chili sauce

Det verkar finnas hur många sorters sweet chili-såser som helst. Den här heter sweet chili sauce. Mild och god smak och trots att jag har köpt den även tidigare så vet jag inte på rak arm vad innehållet är. Jag trodde trots det att jag hade bloggat om den här sorten. Men det hade jag visst inte, men nu ska jag göra det!

Innehållsförteckning:

socker
vatten
chilipeppar (12,5 %)
vitlök
vinäger
salt (3,7 %)
modifierad stärkelse (majs)
förtjockningsmedel (E 415)
syra (citronsyra)

Nej, det där var ju inget bra; jag som hade gott hopp om en ren produkt här. När det gäller modifierad stärkelse, en tillsats som kan ha olika E-nummer så tycker jag att den skulle ha kunnat uteslutas här. Jag anser också att man skulle ha skrivit vilket E-nummer det är, men här har man alltså valt att utelämna det. Jag söker på webben för att få mer information och hamnar på Livsmedelsverkets sajt som säger följande:

"Funktionsnamn

Funktionsnamnet anger vilken funktion tillsatsen har i livsmedlet. Det talar alltså om varför tillsatsen har tillförts. Det är inte tillåtet att deklarera tillsatser med enbart funktionsnamn, till exempel ”konserveringsmedel”, utan att ange vilket ämne det rör sig om.

Det finns ett fåtal undantag från dessa märkningsregler. Ett är modifierad stärkelse, där E-nummer eller vedertaget namn inte krävs. Deklaration av modifierad stärkelse ska däremot kompletteras med uppgift om vilken specifik växtart den har framställts av om den modifierade stärkelsen kan innehålla gluten."

Visst är det märkligt? Inte för att det ändrar på saken i sig, men det förvillar tycker jag när man i ena fallet måste och i det andra slipper att tala om ifall det är en E-nummertillsats eller inte. Fast oavsett detta så kommer jag inte att köpa såsen igen utan leta efter bättre alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar