lördag 25 februari 2012

Chips

En för mig ny sorts chips är en sort med cheddarostsmak. Det står "lagrad cheddar" på påsen och det finns faktiskt ost i smaksättningen. Men det finns en hel del annat i också och innehållsförteckningen är ganska lång, så håll i hatten så åker vi:

potatis
solrosolja
smaksättning (vasslepulver)
salt
arom
ostpulver (cheddarost, mjölkpulver, salt)
socker
jästpulver
jästextrakt
vitlökspulver
lökpulver
kryddor (cayennepeppar, svartpeppar, paprika)
surhetsreglerande medel (E 330)
tomatpulver
olivolja

Den här innehållsförteckningen är den rörigaste som jag har läst och parenteserna är inte lätta att förstå. Jag har därför försökt göra den lite tydligare och den ser alltså inte ut exakt som på påsen. Men alla ingredienserna är med och jag tror att det här ska vara något sånär lättbegripligt.

E 330 är citronsyra för er som glömt det. När det gäller aromen så vet jag inte vad det står för. Innehållet är väl ganska okej och med tanke på alla ingredienser så trodde jag att det skulle finnas en hel del konstigheter i. Hur som helst är sorten inte tillräckligt bra för att få sitt namn här på bloggen. Fast jag ska vara ärlig och berätta att chipsen var väldigt goda, även om den inte handlar på förstaplats i mitt tycke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar