söndag 26 februari 2012

Päronmarmelad

Någon som reagerar på det ordet? Jag reagerade direkt som jag såg det och konstaterade att här är någon som har trotsat EU och inte skriver mos eller sylt utan marmelad, trots att man inte får kalla marmelad för marmelad såvida den inte är gjord på citrusfrukter. Ni som har läst bloggen känner igen det här och även om jag är den sista att försvara regel- eller lagbrott, så upprör mig detta EU-trots inte speciellt mycket.

Men vad är egentligen marmelad? Har det med egentligen med citrusfrukter att göra? Så här säger ne.se: "marmelad, frukt (ursprungligen kvitten) som kokats ihop med socker till en mer eller mindre geléartad massa". wikipedia.se däremot skriver så här: "Marmelad är en fruktkonserv som framställs av vatten, socker och citrusfrukter". Sedan har vi Svenska akademien och enligt dem så är marmelad följande: "med socker inkokad, mer l. mindre fast, geléartad massa av vissa slags frukter (urspr. av kvittenäpplen), stundom (med tillsats) av morot o. d.". Vill du förresten se bilder på kvitten så gå in här: https://www.google.com/search?q=kvitten&hl=sv&rls=com.microsoft:sv:IE-Address&rlz=1I7ACAW_svSE393&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=RURKT7q4JZHcsgbMu6GUBQ&ved=0CDUQsAQ&biw=1366&bih=712

Men, vad innehåller då denna päronmarmelad? Så här ser innehållsförteckningen ut:

päron
rörsocker
fruktpektin
citronsyra

Efter lite velande så kom jag sedan tidigare kommit fram till att jag inte skulle ta med produkter med citronsyra/E 330 i, i min lista över livsmedel utan tillsatser. Så vem som är tillverkaren får vara osagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar