onsdag 8 februari 2012

St Dalfrour Mirabelle plommon

Det här är inget annat än plommonmarmelad, men som en del av er säkert känner till så får man inte kalla all marmelad för marmelad. Den ska enligt EU vara gjord på citrusfrukter, annars är det något annat som sylt eller mos. Trams säger jag! Men vi lämnar namnfrågan och EU:s petande i beteckningar och kollar innehållet istället. Så här ser det ut:

plommon
osötat druvjuicekoncentrat
fruktpektin
citronjuice

Bra innehåll och säkert gott också. Jag har visserligen precis köpt burken, så jag har inte hunnit smaka ännu, men de andra sorterna som jag har provat har smakat bra, så jag har gott hopp om även den här. Egentligen är fruktpektin förresten ett E-nummer och heter E 440, men då det här är en ingrediens som jag anser kan passera då den kommer från citrusskal och fyller en funktion (det är ett förtjockningsmedel), så skriver jag alltså vem tillverkaren är. Det finns för övrigt något som heter "amiderat pektin" och det är pektin framställd på konstgjord väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar