söndag 5 februari 2012

Mejl till Svensk fågel

Som ni vet så är jag samtidigt som jag jagar mat utan E-nummer väldigt mån om djuren och kycklinguppfödning är med rätta då och då på tapeten, men blir det något bättre? Här är hur som helst några frågor som jag skickade till Svensk fågel häromdagen:

Hej,

Jag läser med stort intresse på er sajt och jag tillhör dem som verkligen gillar kyckling. Men jag har några frågor och de är följande:

Bland annat skriver ni så här: ”De höns som förr i tiden fördes in i olika länder blev med tiden olika raser. Dessa raser har idag trängts undan av moderna tamhönsraser som är lämpade för olika matprodukter.” Vad hände med de gamla raserna och vad kan Svensk fågel göra för att påverka så vi får tillbaka gamla raser? Jag ställer frågan bland annat då jag antar att vi vill bevara dem, precis som vi vill med andra djurraser. Dessutom så är jag intresserad av att kunna köpa kött från en fågel som är naturlig, även om den är mindre och kostar mer. Jag inbillar mig också att smaken är en annan på det köttet och faktiskt kanske till det bättre.

Vidare undrar jag om det här med vikt och intag av foder. Det är när man läser om det anmärkningsvärt att ett djur kan öka så enormt i vikt med så lite föda som matkycklingen faktiskt kan. Påverkar inte detta på något vis dess välbefinnande? Vi är många konsumenter som både vill ha en bra produkt och samtidigt kunna veta att djuret har mått så bra som möjligt.

Till sist undrar jag om den stora kroppsvikten på något vis påverkar fötter och ben. Jag har nämligen läst att många fåglar har så ont så de inte orkar röra sig. Nu ser jag ju på er sajt att svenska regler är hårda och att man försöker ha en bra uppfödning, men ändå, det är trots allt ett djur framavlat för att ge god avkastning.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Vet du som läser bloggen om det finns alternativ till den fabriksproducerade kycklingen? Hör gärna av dig i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar