söndag 18 september 2011

Vad säger säljarna?

Jag är inne sajten hos en av våra största livsmedelsförsäljare, en kedja som jag vet har marknadsfört sig som någon som jobbar för bra mat med färre tillsatser. Det är alltid intressant att gå in på olika hemsidor och sedan leta vidare på sajterna efter information. Vissa är seriösa och menar allt de skriver, andra menar vad de skriver, men inte riktigt till 100 procent. Det är en slutsats som man snabbt kan dra när man ser innehållet i varorna de säljer och det inte överensstämmer med texten. Nu talar jag inte just om butikskedjor utan främst om tillverkare av olika livsmedel. Vissa använder bara ekologiska och rättvisemärkta råvaror och de använder bara naturliga smaker och tillsatser, andra verkar ha som mission att proppa oss fulla av E-nummer och då dåliga sådana.

På den här sajten kan man hur som helst klicka sig vidare till bland annat "innehåll" och där skriver man så här: "Tillsatser ska användas restriktivt i XXX egna märkesvaror. När de används ska de tillföra mervärde för kunden".

Tycker vi att de tillsatser som finns i olika livsmedel tillför något för oss? Nu verkar det som att de produkter man talar om alltså är de egna, men det finns en del kvar att göra även där om inte mitt minne sviker mig alldeles. Jag ska kolla närmare på det och blogga igen om det här. Dessvärre har jag inte blivit enbart positivt överraskad när jag har handlat deras varor.

Det verkar vara mer regel än undantag att ha sina egna varor hos olika livsmedelskedjor, men jag har tyvärr inte hittat någon kedja vars mat, snacks, godis, glass eller vad det nu handlar om, är bättre än andra tillverkares. Kanske bör vi konsumenter ifrågasätta det här? Varför ha en egen serie livsmedel om de inte är bättre? Då kan man lika gärna handla Kung Markattas sylt eller vad det nu handlar om och då pratar jag inte bara om tillsatser utan även annat som har med kvalité att göra, för det är mycket som påverkar om en vara är bra eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar