torsdag 15 september 2011

Tacoskal

6 augusti förra året skrev jag om tacoskal från Old el Paso. Det är förresten enda gången som jag har skrivit om tacoskal, så jag kan inte svara för vad andra sorter utöver dem och de som jag nu ska skriva om innehåller. De som jag förra året kollade på innehöll bara majsmjöl och vegetabilisk olja. Nu när vi senast åt taco så hade jag köpt en annan sort och nu ska vi ta reda på vad de innehåller:

majsmjöl
palmolja
salt (1,5 %)

Ja det var väl bra innehåll i och för sig, men den där palmoljan kunde jag verkligen ha klarat mig utan. Varför är det så många som använder palmolja? Det är så väldigt ofta som man stöter på den här ingrediensen i olika livsmedel. Jag ska mejla och fråga om Santa Maria, som tillverkar skalen, inte kan ändra och använda någon annan olja. Jag kan inte se att den skulle vara ekologisk, så det finns inga ursäkter för att använda oljan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar