torsdag 8 september 2011

Kolakakor

Vid några tillfällen har jag skrivit om glutenfria livsmedel och den här gången ska jag blogga om kolakakor utan gluten. Tyvärr har jag tidigare konstaterat att är det någonstans man ska leta om man vill vara säker på att hitta många E-nummer, så är det i specialkost för allergiker och intoleranta. Ja jag vet, det låter konstigt, för är det någonstans som tillsatser som inte behövs borde undvikas, så är det ju in sådant som redan känsliga personer ska äta. Dock ser inte verkligheten ut så och det bästa är därför att baka själv, men jag tycker ändå att man ska kunna handla bra färdiga produkter också om man vill det.

Av ovanstående att döma så förstår ni att jag är skeptiskt nu när jag ska läsa innehållsförteckningen i kakorna, men vi kollar och kanske, kanske är de här bättre än annat som jag har köpt till min dotter.

Innehållsförteckning:

vegetabiliskt margarin (veg. fett, vatten)
socker
rismjöl
majsstärkelse
potatismjöl
modifierad potatisstärkelse
sirap
salt
förtjockningsmedel (E 412, E 464, E 401, E 440)
bakpulver (E 450, E 500, E 575)
vaniljarom

Ja vad ska man säga? Dessa kakor kommer jag inte att köpa igen och jag kommer skicka ett mejl med frågor om innehållet, för det här är inte acceptabelt. Jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar