onsdag 7 september 2011

Chips med dill och gräslök

I helgen köpte jag chips med dill och gräslök och de var mycket goda kan jag berätta. Eftersom jag verkligen ville ha chipsen så brydde jag mig inte om att läsa innehållsförteckningen innan jag köpte dem. Påsen är nu sedan länge tom och jag ska äntligen se vad de innehöll. Så här ser det ut:

potatis
vegetabilisk olja
kryddblandning (maltodextrin, salt, druvsocker, socker, lökpulver, jästpulver, kryddor, antioxidantmedel (vinsyra), arom, vitlökspulver)

Jag kan inte någonstans på påsen se vad för olja det är och risken är alltså stor att det är palmolja, men jag hoppas verkligen att jag har fel. Fast använder man inte det så borde man vara angelägen om att ha med den informationen. Vidare är det maltodextrin i och det framställs genom nedbrytning av stärkelse. Ofta kommer den från potatis, majs eller vete. Vinsyra kan vara både naturligt och syntetiskt men det framgår inte vilket det är här heller. Arom... ja, vad ska man säga? Kan vara naturligt, men behöver inte vara det.

Jag är inte jättenöjd med den här innehållsförteckningen faktiskt. Det får bli ett mejl med förhoppning om ett svar på bloggen snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar