lördag 3 september 2011

Old English marmelad

Old English-marmelad är en sort som vi har köpt många gånger. Dels för att den är så god givetvis, men sedan står den sig väl i konkurrensen med många andra så kallade marmelader. Den här sorten har 53 % frukt och innehållet ser ut så här:

socker
apelsiner
pomeranser
citroner
syra (citronsyra)
förtjockningsmedel (pektin)

Citronsyran är säkerligen syntetiskt framställd och jag har ju efter lång tid ändå tagit med produkter i min lista som har den här tillsatsen, men nu när jag tänker efter, varför ska jag göra det när det finns naturligt? Jag tänker därför kolla först (angående marmeladen nu) och sedan skriva ut namnet på tillverkaren. Jag var när jag började skriva blogginlägget helt inställd på att ta med den här marmeladen i min lista för bra produkter, men jag kommer att vänta. Nu kanske någon tycker att jag velar, men då bjuder jag på det, för jag är inte någon som håller fast vid saker bara för principens skull. Inte om något kan bli bättre och jag har hela tiden känt att det inte har varit helt rätt att ta med de få produkter som lyckades passera. Om detta återkommer jag.

Pektin kommer från citrusskal förresten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar