söndag 7 januari 2018

"Ren mat"

Ren mat är för många ett begrepp och innefattar mer än bara undvikande av tillsatser. Det handlar om att äta rätt och då mat som inte är processad. Dricker man juice så ska den vara färskpressad och många undviker både fisk och kött, framför allt rött kött. Fet fisk rik på omega-3 anses dock av flera vara ett bra alternativ. Andra förespråkar kött, men självklart rent kött. Allt måste vara naturligt.

Äter man pasta så förespråkas den med fibrer, samma sak om man vill äta en smörgås. Mättat fett är nej-nej för ren mat-ätarna. Självklart så utesluts även korv, bacon och annat processat kött. Naturligtvis går hel- och halvfabrikat bort. Att undvika kemiska smakämnen är naturligtvis en självklarhet. Man talar även om rå mat (raw food) och grönsaksjuicer i sammanhanget. Just juice är något som jag själv ofta gör, men alltid med mixer, aldrig med juicepress. Det är slöseri av stora mått att slänga frukt- och grönsakskött. Dels så mättar det mer om det finns fruktkött kvar, dels så får man i sig nyttiga fibrer.

När jag här på bloggen talar om ren mat, så är det alltid mat utan tillsatser/E-nummer och inget mer. Jag skriver inte om det som ett begrepp, vilket ren mat är. Det var nämligen tillsatserna som fick mig att börja blogga, då jag ville se hur lätt det var att hitta alternativ utan dessa. Sedan så undviker jag givetvis annat som inte är hälsosamt om det finns bättre alternativ, men här på bloggen så handlar det om mat utan E-nummer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar