onsdag 3 januari 2018

Olika fetter i maten

Eftersom jag tycker att det här med fett är spännande så letar jag ibland efter ny information. På ICA:s sajt står det en hel del och kortfattat i en ruta så här:

"Ju hårdare fett, desto onyttigare

Ju mer mättat (onyttigt) fett som finns i livsmedlet, desto hårdare blir det.
• Smör och kokosfett – mycket mättat fett, hårt både i rumstemperatur och i kylen. 
• Olivolja och rapsolja – mycket enkelomättat fett, flytande i rumstemperatur. 
• Solrosolja – mycket fleromättat fett, flytande även i kylen."

Fast att inte oliv- och rapsolja skulle flyta om det har stått i kylen vet jag inte varifrån de har fått. Men att olja är bättre än smör om man använder stora mängder fett tvivlar jag inte på. Däremot så tror jag personligen inte att det är ett så stort problem så att man inte kan äta det på smörgåsen eller dricka vanlig mjölk, såvida man inte sätter i sig allt för mycket så klart. Lagom är alltid bäst.

När det gäller solrosolja så innehåller den mycket omega-6, något som vissa experter hävdar skulle vara dåligt för oss. Livsmedelsverket å sin sida ser inga negativa konsekvenser. Som lekman har jag ingen åsikt, då jag helt enkelt har för lite fakta. Så kan man naturligtvis resonera om mycket, men i det här fallet så tycker jag att det är svårt att veta vad som är det bästa. Men jag känner trots allt att en viss försiktighet när det gäller omega-6 kan vara bra. Men att undvika det helt är inte rätt väg att gå, för kroppen behöver det, men kanske har vi trott att vi behöver mycket mer än vad vi gör. Nya rön kommer säkerligen att dyka upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar