torsdag 1 juni 2017

Utvalda

Kan någon gissa vad det här är för livsmedel? Jo det är kex med råg, chia och havssalt. En nyhet står det på kartongen. Jag tycker de är snarlika några andra kex som jag har smakat, men de såg goda ut till ostarna som vi ska ha på kvällen buffé och prova måste man ju. Nu hade jag ingen tid att stå och läsa innehållet när jag handlade, men jag hoppas att det är hyfsat i alla fall.

Ingredienser:

vetemjöl
vegetabilisk olja (solros, chea, kokos)
socker
grahamsmjöl av vete 8 %
fullkornsmjöl av råg (med kornmalt) 6 %
sirap
linfrö
klippta rågkärnor
bakpulver (natriumbikarbonat, hjorthornssalt)
ciafrö 1 %
kryddor (anis, fänkål, kummin)
salt
havssalt
maltodextrin
potatisstärkelse
vetestärkelse
druvsocker

Jo, på det stora hela så är det väl okej, men ärligt talat, varför tillsätts maltodextrin? Det är en snabb kolhydrat och om man nu inte är ute på löprundan utan har parkerat sig i soffan, så klarar man sig alldeles utmärkt utan denna. Det är visserligen bra för konsistensen, men nog bör en livsmedelstillverkare klara av att fixa den biten ändå.

Samma med druvsocker, det behövs inte alls då det redan finns vanligt socker i kexen och smaken är ganska söt, lite för söt skulle jag vilja påstå. Druvsocker är den sockerart som vi snabbast tar upp i kroppen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar