måndag 19 juni 2017

Världens godaste dijonsenap?

Ja hur som helst mycket god. Jag är ju ingen senapsmänniska och kan inte påstå mig tillhöra experterna direkt, men just dijonsenap kan jag uppskatta som den är, till exempel i smörgåsar. Den här sorten, som är fransk, heter Dijona och skillnaden mellan den och andra sorter är att den här har mycket mer sting. Den är inte för stark, utan smakar bara väldigt gott. Därför hade jag verkligen hoppats på ett bättre innehåll, men det fanns dessvärre tillsatser i den.

Ingredienser:

vatten
senapsfrö
ättika
salt
syror (citronsyra)
konserveringsmedel (kaliumdisulfit)

E 330 är E-beteckningen för citronsyra och är ett surhetsreglerande medel. Vissa hävdar sig bli negativt påverkade av tillsatsen, men om det finns vetenskapligt stöd för det ska jag låta vara osagt. Så tills vidare så har jag inga direkta åsikter om citronsyra, mer än att den kanske borde användas sparsamt.

E 224, alltså kaliumdisulfit, är ett konserveringsmedel. Huruvida det verkligen behövs undrar jag. Senap är nämligen ett livsmedel där blandningen av tillsatsfria sorter och de med tillsatser är stor. Med andra ord så går det utmärkt att göra senap som är helt ren från E-nummer. Är man astmatiker eller har känslig mage så kanske man i alla fall bör vara uppmärksam på att man kan känna av tillsatsen, även om den inte ska vara farlig i liten mängd, den är trots allt godkänd av Livsmedelsverket och EU. Onödig att tillsätta dock kan man tycka.

Nej, tyvärr så skriver jag inte vem tillverkaren är, för den här får inte godkänt. Nästa gång ska jag läsa innehållet innan jag handlar dijonsenap, även om jag är stressad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar