fredag 16 juni 2017

Innehåll i smörgåsskinka

I mitt senaste inlägg här på bloggen så skrev jag om smörgåsskinka och att jag äntligen hade hittat en tillverkare som gjorde tillsatsfri sådan, som dessutom smakade väldigt bra. Jag kikade lite på de med traditionellt innehåll också eftersom det var ett tag sedan som jag bloggade om det och här ser ni skillnaden.

De två första är från en av våra större livsmedelsproducenter när det gäller charkuteriprodukter:

svensk skinka (skinkbitar 95%)
salt
druvsocker, glukossirap
antioxidationsmedel E301
stabiliseringsmedel E451
rökarom
konserveringsmedel E250

Här är det ju alldeles uppenbart att de två sista tillsatserna behövs, men E 301 skulle kunna uteslutas.

Här är en annan av deras skinkor och den är inte gjord av skinkbitar:

skinka (helmuskel)
salt
glukossirap
stabiliseringsmedel E451
druvsocker
anti-oxidationsmedel E301
konserveringsmedel E250

Av någon anledning så innehåller den ändå stabiliseringsmedel. Tyvärr även glukossirap förutom annat trist innehåll.

En annan stor livsmedelsproducent har följande innehåll i en av sina skinkor:

skinka (skinkbitar 85%)
vatten
salt
druvsocker
maltodextrin
stabiliseringsmedel (E451, E407)
antioxidationsmedel (E325, E301, E331)
rökarom
konserveringsmedel (E250)

Det kräver nästan ett wow! Men sannerligen inget positivt sådant. Jösses så mycket annat det finns i produkten utöver skinkan. Med andra ord: Läs innehållsförteckningen innan du handlar. Jag vet att det kan vara riktigt knepigt att hitta rena produkter och jag köper också E-nummerskinka, men hittar man ett alternativ utan, som hos Bröderna Nilsson eller ett med åtminstone färre tillsatser så är ju valet givet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar