tisdag 13 juni 2017

Mildrökt skinka från Bröderna Nilsson

Som jag har letat efter tillsatsfri smörgåsskinka genom åren och då menar jag verkligen letat. Jag har frågat efter det i livsmedelsbutiker och jag har mejlat tillverkare men inte lyckats hitta någon utöver Parmaskinka. Som ni kanske känner till så är Parmaskinka ett skyddat varumärke och den får dessutom inte innehålla några E-nummer. Men så i helgen så sprang jag i all hast in på Coop på Stockholms central och köpte bröd och skinka. När jag senare tittade på paketet så ser jag att det står "Bröderna's naturliga mildrökt skinka". Jo, jo, tänkte jag och läste vidare och döm om min förvåning när jag ser att det inte finns en enda tillsats i skinkan. Här ser ni innehållet:

svensk skinka
havssalt
fruktjuice (citron, aronia, druvor)
grönsaksjuice (palsternacka, morot)
naturlig arom (vatten, citron)
kryddor (bl.a. lök)

Fantastiskt! Och den smakar väldigt bra kan jag tillägga. Bättre än de flesta andra skinkor till och med. Det här bevisar vad jag alltid har trott, det behövs inget annat än naturliga ingredienser. Men, och det är ett viktigt men, det gäller att ha hundraprocentig hygien under tillverkningen, annars så är det vanskligt. Aronia är för övrigt ett bär som växer på buskar i Europa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar