söndag 18 juni 2017

Mera smörgåsskinka

En annan skinktillverkare som ger ett seriöst intryck skriver så här på sin sajt:

"Så tänker vi om E-nummer

Du vill förmodligen veta vad som finns i maten du äter. Kanske vill du undvika tillsatser? Då kan det vara bra att tänka på att salt faktiskt är en tillsats, liksom vatten.

När vi gör våra smörgåspålägg använder vi både salt och vatten, annars skulle skinkan bli smaklös, torr och närmast oätlig. I vår tillverkning förekommer också ett par olika E-nummer. Det vanligaste är nitrit, E 250, som ingår i saltet. Nitrit krävs för att garantera produktsäkerheten.

För att undvika att köttet härsknar tillsätter vi ofta laktat, E 325, dessutom använder vi askorbat, E 301, som har ungefär samma funktion. Bägge är nödvändiga för att få en fräsch och fin produkt med bra hållbarhet.

Andra E-nummer som förekommer är stabiliseringsmedlen E 450 och E 451. Utan dem skulle vi få torra, tråkiga produkter som helt enkelt var sämre.

Är E-numren farliga? Svaret är nej. Om de vore det skulle vi aldrig använda dem, dessutom är alla tillsatser som har ett E-nummer kontrollerade och godkända av Livsmedelsverket. Många av E-numren är för övrigt helt naturliga, som askorbat. Detta antioxidationsmedel som vi ju använder ibland, är i själva verket C-vitamin."

Jag utgår ifrån att detta är ett standardinnehåll i alla smörgåsskinkor eftersom man inte vill dela med sig av innehållet ens på sin egen sajt. Trist i så fall. Jag ska mejla dem om skinkan som jag hittade förra veckan och som var så saftig och god. Fin i färgen var den också. Jag undrar verkligen vad de kommer att svara. Smaken på den här tillverkarens skinka är också bra, så jag har inget att anmärka på utöver innehållet.

När det gäller att man kallar salt och vatten för tillsatser så är det bara tramsigt i sammanhanget eftersom alla vet att det är E-nummer som det handlar om här. Att dessutom påstå att produkterna skulle bli näst intill oätliga utan det i är ren lögn. Att skriva att vissa tillsatser också, läs E-nummer, är nödvändiga är också en lögn. Jag tänker osökt på glasstillverkaren som svarade mig att det inte går att fabrikstillverka glass utan tillsatser trots att andra företag gör det. Är man ärlig så kan jag köpa argument, men inte om man försöker föra mig bakom ljuset genom att tänja på sanningen eller ljuga för mig. Det är att minst sagt underskatta oss konsumenter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar