fredag 18 september 2015

70% cocoa sea salt pecan

Så, vad är då det här för något: kakao, havssalt och pekannötter? Jo, det är en chokladkaka som innehåller havssalt och pekannötter. Det är ingen av de där vansinnigt dyra sorterna, men heller ingen lågbudgetchoklad, så vad kan man då förvänta sig av innehållet med detta i åtanke? Inte så mycket mer än när det gäller billig choklad, säger jag som numera är ganska härdad efter alla innehållsförteckningar som jag har läst. Men, ibland så blir man faktiskt positivt överraskad, även om det tyvärr sällan gäller godis, så jag ska inte döma innan jag vet.

Vi kikar:

kakaomassa
socker
kakaosmör
karamelliserade pekannötter 10,5 %
smörfett
arom
emulgeringsmedel (sojalecitin)

Den där sista ingrediensen, sojalecitin, eller E 322, är ju inget som man är så där jättesugen på att äta. Den framställs med hjälp av bensin. Inte alls trevligt. Kom på att jag för mer än 1½ år sedan skrev till en representant i Nordiska ministerrådets grupp och frågade om just denna tillsats. Fick jag något svar? Tyvärr inte och sedan så glömde jag bort det, men jag ska mejla och påminna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar