onsdag 15 oktober 2014

Snabbt svar på min andra Ploggfråga

Det här kom igår:

Hej Katharina,

Angående de ingredienser som används i våra produkter så är de alltid godkända av Livsmedelsverket.

På länken nedan så finner du den process och de regler som livsmedel, och dess tillstatser, måste följa för att godkännas.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/Godkannande/

En av de tydliga riktlinjer som finns, och som stödjs av aktuell forskning när man går igenom tillstånd för specifika tillsatser, är ”Tillsatser får inte utgöra någon hälsorisk.”. Som företag kan vi inte förhålla oss till annat än de strikta regler och riktlinjer som sätts upp för hela livsmedelsbranschen och anpassar oss därefter.

Glukossirapen har inte med sojalecitinet att göra, utan är till för att sockret i fyllningen inte ska kristallisera.

Med vänlig hälsning

Simon
Konsumentservice

Contact
020-651025



Och så här skrev jag i mitt mejl som svar på det här och det kommer för övrigt att bli mitt sista mejl till dem såvida de inte själva öppnar för ytterligare diskussion. Men det verkar inte som att de riktigt vill ta till sig tyvärr:

Hej,

Tack för ert andra – och mycket snabba – svar. Ursäkta, det var jag som skrev fel angående glukossirapen, det skulle stå lecitin. Självklart så använder ni inte tillsatser som inte är godkända och det är bra och även om många inte alls är överdrivet oroliga eller så, så finns det tillsatser som ändå ifrågasätts och listan revideras ju också med jämna mellanrum av just den anledningen.

Hälsningar Katharina Wallenborg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar