lördag 4 oktober 2014

Kanelbullar

I dag är det kanelbullens dag och vad passar bättre att skriva om än just kanelbullar då? Jag trodde faktiskt att jag hade skrivit om det tidigare, ja jag var till och med övertygad, men ack så fel jag hade. Det gör ju att det känns än mer angeläget att äntligen titta på vad dessa godsaker innehåller.

Jag började med att söka på ordet kanelbullar på internet och fick 557 000 träffar. Alla dessa kommer jag naturligtvis inte att gå igenom, men några ska jag kika på. Vad jag vill veta är vad de färdiga bullarna innehåller. De man bakar själv har givetvis inga konstigheter i sig och hembakat blir för övrigt billigare och oftast godare också.

Här är en sort som är fryst:

vetemjöl
socker
margarin [palm-, raps- och kokosolja, vatten, salt, emulgeringsmedel (E471), surhetsreglerande medel (citronsyra), aromämnen]
vatten
jäst
äppeljuice
kanel
salt

Trist med margarin och palmolja i det, plus att det här trista E 471 alltid ska dyka upp.

Här är en annan fryst variant:

vetemjöl
vatten
socker
margarin (rapsolja, vatten, härdad rapsolja, salt, arom)
sirap
skållat vete
majsstärkelse
kanel
jäst
salt

Inget emulgeringsmedel, fantastiskt! Men vad arom innehåller måste jag ta reda på innan jag skriver vem som har gjort bullarna.

Dålig framförhållning har gjort att det inte blev några kanelbullar här i dag, vilket är lite trist då det är 15-årsjubileum för kanelbullens dag. Hoppas att alla ni andra i alla fall njuter av en god bulle i dag och att den gärna är hembakad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar