tisdag 14 oktober 2014

Ploppsvar

Nu har jag fått svar om godiset Plopp och dess innehåll. Så här skriver de:

Hej Katharina,

Beklagar att ditt svar har dröjt. Vår legalavdelning meddelar följande.

- Glukossirapen används för att binda vatten och för att sockret som finns i fyllningen ska inte kristallisera

- Lecitinet kommer från chokladen och används som emulgeringsmedel. Om vi inte använder lecitin vi måste använda mer fett för att få flytegenskaperna för chokladen (att kunna pumpa och gjuta den). Vet inte riktigt vad konsumenten syftar på att soja skulle vara dåligt för hälsan. Om du är allergisk mot soja blir den ju skadlig för dig. Hon kanske syftar på debatten kring GMO soja, men XXX har som policy att inte använda råvaror eller tillsatser med GMO.

- Nej, det finns inte riktig vanilj, utan det är vanillin som är syntetisk framställd

I övrigt angående innehållet i våra produkter så är det så att vi följer EU-lagstiftningen kring vad som får användas i produkter och dessa reglerar vad som anses hälsofarligt och därmed får säljas.


Med vänlig hälsning

Simon
Konsumentservice

Contact
020-651025


Fast det blev ett mejl till till dem och det ser ut så här:

Tack för svaret! Ingen fara att det har dröjt lite.

Nej, det var inte GMO som jag tänkte på utan jag tänker på det som jag har läst på webben, bland annat det här på Wikipedia "Lecitin framställs genom extraktion med metylalkohol och indunstning i vakuum, varefter det renas genom lösning i eter och fällning med aceton." och det här på Äkta vara: Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos personer som är allergiska mot ärtor, bönor (särskilt sojabönor) eller jordnötter. Kan orsaka illamående, yrsel och diarré vid hög konsumtion.

Hur resonerar ni kring det? Angående glukossirap så tror jag många föredrar mer fett i chokladen framför allt socker, såvida det inte påverkar smaken alltså, men som jag skrev så har jag ätit choklad, mörk sådan, utan lecitin och den hade inte vad jag vet mer fett, det smakade inte så i alla fall, så det kanske är ett bättre alternativ även hos er. Om man som konsument får önska alltså.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar