tisdag 16 oktober 2012

Smördebatten

Ja, jag är ingen expert utan endast glad amatör, men visst känns det märkligt att det är det naturliga som vi ska undvika och att det är det konstgjorda som anses av många som det nyttiga. Debatten är i alla fall intressant och det är också fascinerande att se hur de som kommer med andra resultat eller åsikter blir angripna. Men kostdebatten är inte den första och säkerligen inte den sista där det är känsligt att sticka ut. Vad som anses korrekt i dagsläget försvaras ofta med en attityd av överlägsenhet, så det gäller att vara mentalt stark för att orka argumentera emot och hålla fast vid sina åsikter.

För oss lekmän är det heller inte så enkelt alltid då vi har svårare att motivera våra åsikter än till exempel en forskare, men det hindrar naturligtvis inte att man har en åsikt eller en tro i en fråga. För egen del så kan jag givetvis inte säga med hundra procents säkerhet att bregott eller smör är bättre på smörgåsen än något från uppsjön av lättmargariner. Däremot så kan jag på goda grunder utgå ifrån att det är så och det kopplar jag helt enkelt till det jag inledde med. Skulle den konstgjorda maten vara den nyttigaste så känns det som att vi går emot naturen själv. Det är mycket märkligt att tänka sig att man i alla tusen år har ätit naturligt och med andra ord på grund av det fel.

Debatten kommer att fortsätta och jag och många andra kommer med stort intresse att följa den. Inget konstigt med det då vi alla måste äta och många av oss är väldigt måna om att äta bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar