onsdag 24 oktober 2012

E-nummer

Det finns ju en mängd E-nummer som alltså är av EU godkända tillsatser. Det här är ingen fix lista utan den ändrar sig, om än sällan och alldeles för sakta, då det finns en hel del som man skulle vilja stryka för gott. Hur som helst så görs alltså revideringar, men det jag egentligen tänkte berätta är att en godkänd E-tillsats inte rakt av får användas i vilka livsmedel som helst. Det finns alltså regler även för detta, vilket bland annat hänger ihop med att tillsatsen ska vara till nytta för oss konsumenter.

Jag undrar i mitt stilla sinne hur en allergen tillsats (jo de finns tyvärr) kan vara till nytta för konsumenten. Det gäller till exempel fruktkärnmjöl, en tillsats som används i bland annat crème fraiche för att kunna minska på fettet. Personligen skulle jag ta lite mindre mängd crème fraiche om jag är rädd för fett istället för en större mängd med innehåll av denna tillsats vilken också kallas E 410. Men det här ser inte livsmedelsverket som något problem tyvärr, utan rekommenderar glatt användandet av denna och andra trista tillsatser.

Min dröm är att vi konsumenter ska bli bättre på matlagning och mer medvetna om livsmedlens innehåll. En person som är duktig på matlagning behöver aldrig fundera över ett sådant här livsmedel som alternativ i matlagningen eftersom personen vet hur man kan kompensera för att få ner fettmängden, ifall man nu anser den vara ett problem.

Jag är bara lekman på området, men märkligt är det detta med att vi ska behöva en E-nummerlista av kolossalformat. Vissa av tillsatserna är ganska harmlösa för all del, men de hjälper likväl en stor livsmedelsbransch att tjäna pengar då de kan fylla ut kakfyllningen, glassen eller vad det nu är med fluff i form av fabrikstillverkade tillsatser. Trist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar