fredag 9 mars 2018

Papayabitar

Jag åt sådan otroligt god torkad papaya nyligen. Både smak och konsistens var perfekta. Det var bara ett problem, det var tillsatt konserveringsmedel, E 220. Dessutom så var det socker i dem, trots att papaya inte alls är surt eller beskt naturligt. Det här är jättetrist, och sockret stör mig nästan mer än koserveringsmedlet, det är så otroligt onödigt. Jag äter personligen inte frukt istället för godis, utan som mellanmål eller om jag bara är lite småhungrig. Därför så vill jag inte ha något extra socker för smakens skull. Det blir inte ens godare av det.

E 220, eller alltså svaveloxid, finns i många livsmedel, även kött och fisk. Det påverkar både färg och förhindrar bakterietillväxt, men i det här fallet så är jag övertygad om att det inte hade behövts. Jag ska mejla och höra vad tillverkaren säger, för torkad papaya är verkligen smaskens.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar