lördag 24 mars 2018

NUTCUP

De här chokladgodisarna med jordnötsfyllning är riktiga godingar. Jag har ätit dem några gånger nu, men faktiskt inte tittat på vad de innehåller. Jag förstår ju att det är både det ena och det andra, men jag måste läsa ändå, även om jag inte vill ta ifrån mig själv lusten att äta dem. Vis av erfarenhet så är godis ofta fullproppat med tillsatser, även choklad alltså. Undantag finns, men de är sannerligen lätträknade.

Ingredienser:

socker
jordnötter 15,7 %
kakaosmör
vegetabiliskt fett (shea, kokos) i varierande mängder
helmjölkspulver
skummjölk
kakaomassa
saltade jordnötter 5 % (jordnötter, salt 1,5 %)
vasslepulver
salt
emulgeringsmedel: (lecitiner (från soja, solros))
vaniljextrakt
smakämnen
mjölkchoklad: minst 32 % kakao

Ja ni ser själva, inget överraskande, och det är sådant som man får stå ut med om man vill äta choklad. Eller också så letar man tills man hittar bättre alternativ, men det är inte alltid som man lyckas med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar