söndag 11 mars 2018

Mejl om den torkade papayan

Jag mejlade angående papayan i går. Det ska bli spännande att se vad de svarar. Just det där med färg på livsmedel är något som många är oroliga för om de tar bort en tillsats och det inte ser så aptitligt ut längre. Men gör det egentligen det? Jag köper till exempel alltid "osvavlade" aprikoser och när jag vet vad det är i de orangea så ser de inte längre godare ut. Det är en fråga om vad vi är vana också. Nu tror jag visserligen inte att E 220 plockas bort från papayan bara för att jag har skickat ett mejl om det, men om många påpekar saker så får det till sist effekt. Vad vet jag, det är kanske många före mig som också har hört av sig och då blir min synpunkt ytterligare en bekräftelse på att vi konsumenter vill ha så rena livsmedel som möjligt. Man ska alltså inte låta bli att tala om vad man tycker bara för att man är en enda enskild röst. Den kan vara värdefull.

Mitt mejl:

Hej,

Jag åt fantastiskt god torkad papaya från XXX. När jag efteråt läste innehållsförteckningen så blev jag besviken då jag såg att det både var tillsatt socker och E 220. Papaya har ju mycket sötma i sig och skulle säkert smaka mycket bra utan mer socker. När det gäller E 220 så vet jag att det går att torka frukt och få lång hållbarhetstid utan konserveringsmedlet, finns det någon chans att ni skulle kunna utesluta tillsatsen? Färgen påverkas naturligtvis, men det tror jag att de flesta accepterar om ni talar om varför ni gör det.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Ps: Jag matbloggar och kommer att lägga ut ert svar, dock utan att nämna företagsnamnet. http://naturligkost.blogspot.se/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar