tisdag 10 oktober 2017

Vad tycker Feministiskt initiativ då?

Jag har ju skrivit en del om mat och politik, men inte om vad partier utanför riksdagen tycker och jag kom att tänka på att vi har ju ett som länge har velat in i riksdagen och därigenom kan få makt och det är Feministiskt initiativ, F!. Vad vill de då om de får chansen? Hur vill de jobba när det gäller skolmat exempelvis? Jag gick in och letade efter det här i deras partiprogram.

Här är några utdrag:

"Vi vill se ett livskraftigt jordbruk, där ekologisk produktion är lönsamt och där vi som konsumenter inte behöver undra om att maten vi äter är producerad på ett gynnsamt sätt för hälsa, miljö, människor och djur."

"Fi ska verka för en omställning till en helt ekologisk matproduktion inom Sverige."

"Fi ska verka för att vegetarisk kost ska vara norm inom all kommunala-, landstings- och statliga verksamheter."

Det här är i princip allt som jag hittar, och söker man på ord som skolmat, mat, skolkök, tillsatser, E-nummer, skollunch och liknande så får man inte en träff i deras flera hundra sidor långa program. Jo de skrev att de ville ha vegetarisk mat i skolan, men det var allt. Det gör mig som har stort intresse av de här viktiga frågorna lite orolig. I mycket så är de väldigt detaljerade, här skrapar man inte ens på ytan. Vad vi äter har stor betydelse för hälsan, större än vad de flesta är medvetna om skulle jag tro, även om vi alla vet att det är viktigt att äta rätt. Men ett parti med riksdagsambitioner måste visa upp något bättre än det här.

När det gäller det andra citatet så är det självklart positivt med ekologiskt odlat, men vi i västvärlden ska ha i åtanke att om alla människor på vår jord krävde samma sak, ja då skulle ytan inte räcka till. Vi har kunskap och ekonomi till det, men den situationen befinner sig majoriteten av vår befolkning inte i. Jag noterar det bara för att få perspektiv på debatten. Gifter är jag precis som andra emot.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar