fredag 13 oktober 2017

Innehåll i tortellini

Jag har inte bloggat om tortellini på sex år nu. Tänk vad tiden går. Men jag har å andra sidan haft min blogg sedan i maj 2009, så det är ett tag och ämnena har blivit många och allt går inte att skriva om regelbundet. Nu är det i alla fall på tiden att följa upp det där med innehåll i färdigköpt tortellini tycker jag. Pasta i alla dess former är ju väldigt populärt och det finns även en del fyllda alternativ, både färska och torkade. När jag 2010 och 2011 gjorde några inlägg om det här så var det ingen munter läsning att läsa innehållföreteckningarna på de som i alla fall jag hade köpt. Jag har inga större förhoppningar om bättring även om det har gått sex-sju år, men utvecklingen går ju framåt som de säger, så varför inte även på matfronten?

Vad är då tortellini egentligen? Så här står det på Wikipedia: "Tortellini är en sorts ringformad pasta som kan ha olika typer av fyllning, exempelvis skinka, svamp eller (parmesan-)ost. Pastan kommer ursprungligen från den italienska regionen Emilia-Romagna och där serveras den i buljong, med grädde, eller med en ragu eller liknande sås (särskilt i Bologna och Modena)." Jag kände faktiskt inte till att den var från Emilia-Romanaområdet, om det nu stämmer det som står, så det var roligt att lära sig. Själv så älskar jag tortellini, helst i gräddsås.

Jag söker på webben för att se hur det står till med innehållet och hittar något som kallas "tortellini kött".

Ingredienser:

pasta 60 %: vetemjöl, ägg 30%, durumvetemjöl
fyllning 40 %: fläskkött 57%, ströbröd (mjukt vetemjöl, salt, jäst), mortadellakorv (fläskkött, salt, aromer)
vasslepulver (från mjölk)
salt
naturliga aromer
nötkött 1%
riven ost
kryddor

Vid en första anblick så ser det okej ut, men den innehåller faktiskt korv, och korv är aldrig rent från tillsatser. Allt redovisas väldigt noga, till och med den stackars procenten nötkött, men vad korven består av, vilket är en större andel av innehållet, det håller man hemligt. Jag undrar om de svarar och berättar i fall jag mejlar? Jag ska göra ett försök och sedan så återkommer jag med vad de sa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar