fredag 6 oktober 2017

Godkända tillsatser

Alla E-nummer/tillsatser är ju av EU godkända och ska inte vara hälsovådliga på något vis och jag tror nog att de flesta inte är något större problem, men sedan så beror det naturligtvis på i vilka mänger vi äter dem. En del är dessutom mer ifrågasatta än andra. Genom åren så har jag försökt att få svar via livsmedelsproducenter, butiker, Livsmedelsverket, dietister och andra, inte minst politiker, kring det här med tillsatser. Hur tillverkas de? Vad innehåller de och hur kan man vara säker på att de är acceptabla att äta? Listan för vilka tillsatser om är godkända revideras ju, vilket den inte skulle om det inte fanns anledning.

Livsmedelsverket är vår myndighet när det gäller frågor av det här slaget, ändå så är det ofta stört omöjligt att få svar om man vill veta saker mer ingående. Varför är det så svårt att få veta mer kring E-nummer undrar jag. Det handlar ju inte om att man är maniskt, hysteriskt rädd eller liknande, utan bara lite sunt ifrågasättande och nyfikenhet. Eftersom jag i många år var ansvarigt kommunalråd för folkhälsa där jag bor, så vet jag även allt för väl hur svårt det är att få med sig politiker och kommunanställda på det här tåget. Gissa om jag har försökt!

Vid en utbildning för skolkökspersonal som jag hade turen att få lyssna på så förespråkade man lågfettprodukter när det gällde mejerivaror. Jag som drev det motsatta, att vi skulle använda naturliga råvaror och livsmedel som vi sedan anpassade. Skulle grädde tillsättas så ansåg jag att man skulle använda den 40-procentiga och sedan späda ut den, men här fick personalen lära sig att man i stället skulle välja lågfettprodukten. Fettmängden blev naturligtvis densamma, men i alla lågfettprodukter så tillsätts stabiliseringsmedel, vilka inte alltid är tilltalande.

Men jag kommer aldrig att ge mig, ren mat är det bästa och många tillsatser i det vi äter handlar dessutom om att branschen ska tjäna pengar, det är helt enkelt sämre produkter som vi får och det är vi som betalar med hälsan, för det kan även handla om att vi får problem med övervikt och annat på grund av manipulerade livsmedel. Du som konsument, ställ krav! Och du som förälder, ta reda på vad barnen får i skolan till lunch.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar